G-O! IJsbergdidactiek is geïnspireerd door het Freudenthalinstituut en de didactische principes van Singapore Math. IJsbergdidactiek gebruikt de metafoor van de ijsberg, waarbij het zichtbare gedeelte slechts een klein deel is van het geheel. Op dezelfde manier begint het leerproces in ijsbergrekenen met concrete voorbeelden die levendig en tastbaar zijn voor leerlingen. Dit creëert een stevig fundament waarop abstracte concepten kunnen worden opgebouwd.
In de eerste fase van ijsbergrekenen worden concrete materialen en manipulatie gebruikt om wiskundige concepten te introduceren. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld blokken, knikkers of andere objecten gebruiken om te tellen, te meten en patronen te ontdekken. Door deze hands-on ervaringen leren kinderen verbanden te leggen tussen concrete objecten en abstracte wiskundige symbolen.
Naarmate leerlingen vertrouwd raken met de concrete materialen, verschuift de focus geleidelijk naar de volgende fase, waarin visuele representaties worden geïntroduceerd. Diagrammen, grafieken en modellen worden gebruikt om wiskundige relaties te visualiseren en te begrijpen. Deze visuele representaties helpen leerlingen om verbanden te leggen tussen concrete situaties en abstracte wiskundige concepten.
Tot slot, in de laatste fase van ijsbergrekenen, worden leerlingen uitgedaagd om de wiskunde te begrijpen zonder te vertrouwen op concrete materialen of visuele representaties. Ze worden aangemoedigd om abstracte symbolen en formules te gebruiken om wiskundige problemen op te lossen. Door eerst een stevig fundament te leggen met concrete en visuele modellen, ontwikkelen leerlingen de vaardigheden en het begrip om abstracte wiskunde te kunnen hanteren.
Het ijsbergrekenen benadrukt het belang van het opbouwen van conceptueel begrip, in plaats van louter het uit het hoofd leren van regels en procedures. Het stelt leerlingen in staat om wiskunde te ervaren als een creatief proces van ontdekking en probleemoplossing, in plaats van een reeks abstracte formules en regels.
De aanpak is vastgelegd in 9 didactische cahiers :
Getalbegrip
Optellen en aftrekken
Vermenigvuldigen en delen
Meetkunde
Meten
Tabellen en grafieken
Verhoudingen en procenten
Kommagetallen
Breuken
Ijsbergrekenen bij onze kleuters
Ijsbergrekenen in het lager onderwijs