Door de leerlingen te begeleiden en te coachen in het planmatig leren, wordt hun zelfstandigheid in het leerproces bevorderd. Ze ontdekken vormen van contractwerk, studiemethodes, huiswerkplanning, … om een positief beeld t.o.v. leren te creëren.
Eigen tijden van sportprestaties vormen de basis om tot onderzoek te komen. Deze worden ook gebruikt om op eigen niveau grensverleggend te werken en de kinderen uit te dagen.
Sportprestaties, -evenementen en – belevenissen doorheen de tijd leren de kinderen inzicht te krijgen in dagelijkse en historische tijd.
Het domein tijd van het leerplan mens en maatschappij vormt de basis om deze pijler vorm te geven.
Ik kan planmatig werken
Ik kan een weekplanning opstellen ter voorbereiding van het secundair onderwijs
Ik kan tijd onderzoeken vanuit (eigen) sportprestaties
Ik kan als kleuter een contractje afwerken
Ik kan verschillende klokken hanteren : chrono, zandloper, aftelklok, eierwekker, digitale klok,...
Ik kan verschillende sporten op een tijdsband plaatsen
Ik kan verschillende sporten van vroeger en nu uitoefenen en erover vertellen
Ik kom dagelijks op tijd naar school
Ik kan een eigen sportgroeiboekje bijhouden