We staan voor een nieuwe uitdaging bij onze pijler “duurzame ontwikkeling”. Een uitdaging die de hele school zal veranderen. Aan deze verandering zullen niet alleen de leerkrachten meewerken maar ook de ouders, vrijwilligers en vooral onze kinderen. Want zij staan tenslotte centraal in dit verhaal. We gaan voor de vergroening van onze speelplaats. We gaan voor verbondenheid met de natuur en met anderen. We gaan voor harmonie en rust, maar vooral voor genieten tijdens het spelen! Elk kind zal zijn/haar plekje zoeken op de speelplaats, zal de kans krijgen om talenten te ontwikkelen en vernieuwende materialen ontdekken.
SAMEN gaan we dit nieuwe verhaal, deze grote uitdaging aan.
Onze missie
Onze missie vertrekt vanuit onze schoolvisie, onze pijlers. Het is belangrijk dat de visie van onze speelplaats verweven wordt in onze visie van de school. De koppeling tussen de pijlers en de kernwoorden zijn heel belangrijk.
Wij staan voor wereldburgerschap, van onze kinderen wereldburgers maken en vooral hen in hun totaliteit laten ontwikkelen. We spreken dan van samen en genieten.
Samen
Een plek waar de kinderen maar ook de ouders kunnen samenkomen, waar we van elkaar leren en met elkaar leren omgaan. Hier is de speelplaats een ontmoetingsplek waar de kinderen kunnen spelen met elkaar, samenbouwen aan ons Unesco-verhaal, waar ze leren verantwoordelijkheden opnemen en situaties creëren waaruit geleerd kan worden. Ook het samen spelen met groot en klein, met jong en oud. Kansen bieden om samen te werken en een gevoel van verbondenheid te hebben tussen kinderen, maar ook met de ouders en externen. Dit is een kernwoord waar niet alleen de leerkrachten voor kunnen zorgen, maar iedereen die met onze school verbonden is.
Genieten
Een plaats om te spelen maar ook vooral om te genieten. Waar je zorgeloos je tijd kan doorbrengen doordat je je hier goed voelt. Een plaats die kinderen uitnodigt om bewust te leren observeren of te genieten van de kleine momenten. Ook even te blijven ‘hangen in het moment’ en momenten creëren waar ouders kunnen meegenieten. Een plaats waar er regels en afspraken gelden, die op de juiste manier gehanteerd worden. Hieraan kunnen we onze SEL-ervaringen koppelen, zodat het echt GENIETEN wordt!
Wij staan voor duurzame ontwikkeling, onze kinderen milieubewust laten omgaan met de natuur en er zorg voor dragen. We spreken dan van ontdekken en beleven.
Ontdekken
Verschillende plekken in de omgeving ontdekken en het onderzoeken van vernieuwde materialen die ervoor zorgen dat ons aanbod verschillend en toegankelijk is voor iedereen. Ook voor de leerkrachten zal dit een ontdekking worden, kijken hoe we de speelplaats kunnen integreren in ons lesgebeuren en de kinderen het gevoel laten hebben dat ze altijd nieuwe dingen ontdekken met dezelfde materialen (andere functies). De speelplaats moet dus een KRACHTIGE en STERKE leeromgeving worden voor iedereen. We willen het doorheen het jaar zien veranderen, onze zintuigen doen prikkelen door al het moois en creatiefs dat we aanbieden. Nog een belangrijk aspect is dat de ontdekking van verschillende zones afgebakend wordt. Dat het voor iedereen duidelijk is welke zone voor wat staat.
Beleven
Eén van de belangrijkste kernwoorden die ervoor zorgen dat de kinderen zelf de touwtjes in handen nemen, die de plekjes/zones zelf gaan creëren en vooral ook de verantwoordelijkheid opnemen. Ook de overgang in de beleving van in de klas en buiten zo minimaal mogelijk te laten overgaan. De kinderen laten ondervinden dat het weer geen negatief aspect heeft bij het lesgebeuren, maar soms een extra zaadje kan zijn om iets te laten groeien of te ontdekken.
Wij staan voor innovatief denken, dat we nieuwe dingen mogen ervaren en ontdekken. Dat we openstaan om onszelf te herontdekken. We spreken dan om de focus te plaatsen op ‘jezelf’.
Jezelf
De speelplaats verdelen in zones is belangrijk. Ze zijn er om hun eigen talenten te ontdekken, hun gevoelens te kunnen uiten, hun af te reageren op de juiste manier maar vooral hun plekje te vinden op deze nieuwe plaats. We willen ook dat de leerkracht hier zijn plekje kan vinden. Belangrijk om ook te zorgen dat eigen materiaal op de juiste plaats terechtkomt en dat we zelf een rol krijgen in het onderhoud.
Wij staan voor creatief denken en moderne talen. Onze kinderen op een creatieve, speelse manier laten omgaan met elkaar en kennismaken met andere culturen. We spreken dan van spelen en rust.
Spelen
Een speelse speelplaats wakkert spontane speelmogelijkheden aan bij de kinderen. Een belangrijk moto: voor ieder wat wils! Natuurlijke materialen gebruiken waardoor de kinderen geprikkeld worden door hiermee te spelen. Ook het aanreiken van verschillende soorten spelen is een focus. Niet alleen regelspelen maar ook vrijspelen, denkspelen, samenspelen, educatieve spelen. Blote voeten, klauteren, springen, tuimelen en lopen in een ‘total green’ speelplaats.
Rust
De juiste keuze maken om onze zones te bepalen zal ervoor zorgen dat onze kinderen rust vinden op de speelplaats. Dat er ook prikkelarme kampen zijn waar er muziek kan beluisterd worden of een boek kan gelezen worden. Een kamp waar je niet met z’n allen kan vertoeven maar een beperkte toegang heeft. Een zone met zachte, rustgevende materialen die ervoor zorgen dat je een beetje ‘afzonderlijk’ zit. Een alternatief zoeken voor de bel en op een natuurlijke manier een geluidsbarrière maken zijn belangrijke focussen.
Kortom, een missie waar we z’n allen achter staan en waar we ook met z’n allen aan willen deelnemen. Want SAMEN maken we school, SAMEN maken we een groene speelplaats.
Team Unescoschool Sterrenbos
Straal en ontdek,
Speel en rust
Beleef en geniet
Vergeet vooral jezelf niet.
Unesco vol wonderlijke plekken,
Waar we samen gaan ontdekken.