2017 - 2018

Bellenblaasactie: nieuwe generatie kinderen moet rookvrij worden - TV Oost 31 mei 2018
Kinderen ’t Veertje bakken voor Make-A-Wish - Het Laatste Nieuws 20 april 2018

De leerlingen van leefschool ’t Veertje sloegen aan het bakken ten voordel van Make-A-Wish Belgium-Vlaanderen.

De rupsen bakten zelf pannenkoeken, de vlinders maakten cupcakes, de hommels kozen voor wafels en de sprinkhanen zorgden voor heerlijke smoothies. De libellen gingen dan weer aan de slag met chocolade. Ze maakten speculaasbonbons en rocky road repen met marshmallows en koekjes. “Elk schooljaar kiezen onze leerlingen een goed doel waarvoor ze zelf een actie op poten zetten. Vorig jaar haalden we flink wat centjes op voor Rode Neuzendag met onze zelfgemaakte gelukspoppetjes. Dit jaar kozen onze kinderen voor hun project ‘Bake-A-Wish’. Alles wat gemaakt wordt, verkopen we tijdens een gezellige marktje”, zegt leerkracht Chantal Verlent. Ouders en grootouders kwamen gepakt met potjes naar de gezellige markt om hun voorraad in te slaan. (KDBB)

bake a wish
Klein en groot op de planken in leefschool 't Veertje - Het Nieuwsblad 13 maart 2018

HAMME / MOERZEKE - 

In leefschool 't Veertje werd een kettingverhaal vanaf de jongste kleuters tot de oudste leefgroep de aanleiding om samen met docenten van de Hamse academies een theatervoorstelling uit te werken. De uitvoeringen van het verhaal met Libella in de hoofdrol werden gekruid met drama, beweging, muziek en beeldende werken. Cultuurkuur-Dynamo verleende financiële ondersteuning aan het project.

libella
Leerlingen ’t Veertje maken ‘De wonderlijke wereld van Libella’ - Het Laatste Nieuws 9 maart 2018

Vandaag brengen de kinderen van leefschool ’t Veertje de zelfgemaakte productie ‘De wonderlijke wereld van Libella’. “We schreven het verhaal samen met alle leerlingen van de school. Het verhaal startte in één kleuterklas en werd steeds doorgegeven. Zo werd er steeds een stukje verder aan het verhaal gebreid door de volgende klas en zo ging het verder tot het prachtige verhaal over Libella af was”, zegt leerkracht Chantal Verlent. “Samen met de Academie kwam er een verwerking van het verhaal met stukjes die gedramatiseerd worden, bewegingsstukken, muziekstukken en beeldende werken.” Het eindresultaat van het werk is vandaagte zien om 17 uur en om 19 uur in de grote zaal van de sportbasisschool, Verbindingsstraat 66 in Hamme.

Libella
Wuitenskinderen van GO!-scholen in carnavalssfeer - Het Nieuwsblad 27 februari 2018

 

De kinderen van de GO!Sportbasisschool, Unescoschool Sterrenbos en leefschool ‘t Veertje vierden samen carnaval. “Om in de sfeer te komen kwamen ze elke dag in een andere carnavalsoutfit naar school”, vertelt leerkracht Mies Lavreysen. “Ze lieten zich daarvoor inspireren door ons jaarthema rood.” De kinderen genoten van het carnavaleske dansfeest, dat gekruid werd door allerlei spelletjes.

pers

Leefschool 't Veertje werkt samen met Academie - Het laatste Nieuws 27 februari 2018

 

  • 27 februari 2018

Leefschool ’t Veertje zette een samenwerking op poten met de Academie van Hamme. Op regelmatige tijdstippen komen leerkrachten van de Academie langs om de leerlingen les te geven. “Op die manier willen we alle kinderen de kans geven om deel te nemen aan een academische muzische vorming. Ieder kind heeft er immers recht op en daarom investeert onze school hier fors in”, klinkt het bij het leerkrachtenteam van leefschool ’t Veertje. Het gaat zowel om muzieklessen als om beeldende kunsten.
krant

(KDBB)

Academie geeft les in leefschool ’t Veertje - Het Laatste Nieuws 3 februari 2018

Leefschool ’t Veertje werkt dit schooljaar al voor het vijfde jaar samen met de Hamse Academie. “Daarmee willen we alle kinderen laten kennismaken met beeldende kunst en muziek.” 

Om de twee weken komt een delegatie leerkrachten van de Hamse Academie langs in leefschool ’t Veertje. In de Academie van Hamme worden zowel beeldende kunsten als muzikale vorming gegeven en dat is in de leefschool niet anders.

Muziek en kunst

“Wij tekenen elk jaar in op een aanbod zogenoemde ‘muzische ondersteuning’ op school. Dat houdt zowel muziek in als beeldende kunsten”, zegt Chantal Verlent, leerkracht in leefschool ’t Veertje. “Met deze samenwerking willen we niet alleen ons team bijscholen, we willen met dit project alle kinderen toegang verlenen tot een academische vorming in kunst en muziek, iets waar ieder kind recht op heeft.”

Gisteren was er weer een middagje muzische vorming. Onder begeleiding van de leerkrachten van de Academie maakten de leerlingen kunstwerken en ze maakten samen muziek. (KDBB)

MIRA-Scholieren geven les over zintuigen aan lagerschoolkinderen - Het Laatste Nieuws 22 november 2017

Leerlingen van de eerste graad van leefschool ’t Veertje hebben gisteren les gekregen van leerlingen van middenschool MIRA. “In het kader van een zelfgekozen project over het lichaam krijgen onze kleine rakkers les van de grote leerlingen uit het middelbaar”, zegt Chantal Verlent, leerkracht in leefschool ’t Veertje. Eerst zorgden de scholieren voor een stukje theorie die werd opgevrolijkt met een powerpointpresentatie om de verschillende zintuigen toe te lichten. Daarna mochten de kinderen zelf aan de slag tijdens experimenten rond horen en in het labo werden ook testen uitgevoerd waarbij zien, ruiken, smaken, voelen en optische illusie aan bod kwamen. “Ook brengen we hen wat bij over anatomie, meer bepaald het hart. We geven de kinderen de kans om dierenharten van dichtbij te bekijken”, klinkt het bij de scholieren, die zich even leerkrachten waanden. (KDBB)

krant